ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ Ε. ΛΙΑΚΟΥΛΗ ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ,
ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΚΕΠ και ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

Ανοιχτή επιστολή -δημόσια παρέμβαση και ταυτόχρονα ερώτηση με αίτημα κατάθεσης
εγγράφων στη Βουλή, προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
πραγματοποίησε η βουλευτής Λάρισας και υπεύθυνη του Τομέα Εσωτερικών και Δημόσιας
Διοίκησης του Κινήματος Αλλαγής Ευαγγελία Λιακούλη, δημοσιοποιώντας σημαντικά στοιχεία
για τη λειτουργία των ΚΕΠ και για την κατάσταση που διαμορφώνεται σήμερα,
επισημαίνοντας τα εξής :
« Ανακοινώθηκε πριν λίγο καιρό για πολλοστή φορά το «ψηφιακό» ΚΕΠ, όπου παρουσία των
κ.κ. Μητσοτάκη, Πιερρακάκη, Γεωργαντά, γενικών γραμματέων και συμβούλων έγινε επίδειξη
ενός βίντεο στο οποίο ένας πολίτης κλείνει ραντεβού σ’ ένα ΚΕΠ (!), με καταφανές το
κυβερνητικό μήνυμα πως τα ΚΕΠ …επανιδρύονται, μέσω της ψηφιακής μετατροπής τους.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως τα ΚΕΠ – έργο κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ – υπήρξε μία από τις
δύο (μαζί με το ΑΣΕΠ) μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις της Μεταπολίτευσης, ακριβώς
επειδή απάντησαν σε υπαρκτές ανάγκες των πολιτών, με αποτέλεσμα να αποτελέσουν
σημείο αναφοράς και για πολλές άλλες χώρες, από τα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή ως τη
Ρωσία. Και αυτό παρότι όταν στήθηκαν τα πρώτα καταστήματα εξυπηρέτησης δεν υπήρχαν
πουθενά αλλού στον κόσμο ΚΕΠ, ώστε να μεταφερθούν εδώ αυτούσια. Υπήρχαν μόνο
συναφείς εφαρμογές υπηρεσιών «μιας στάσης», που δεν μπορούσαν να μεταφερθούν, λόγω
της δική μας γεωμορφολογίας και ιδιαίτερης διοικητικής κουλτούρας.
Εν συνεχεία, τα ΚΕΠ αποτέλεσαν μια εξαιρετικά ευέλικτη δομή η οποία, ενώ κατά το τυπικό
της μέρος αποτελεί μια υπηρεσία των Δήμων, ως προς το λειτουργικό της μέρος εποπτεύεται
από την κεντρική διοίκηση, δηλαδή τα Υπουργεία.
Επιπλέον, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα ΚΕΠ υποστασιοποιούνται τόσο με μια
ηλεκτρονική εφαρμογή, όσο και μέσω ενός τηλεφωνικού αριθμού, αλλά και της φυσικής
παρουσίας, αφού μόνο έτσι μπορούν να καλυφθούν οι ανάγκες των πολιτών με διαφορετικές
γνώσεις και δεξιότητες.
Θα πρέπει επίσης να τονιστεί ότι δέκα περίπου χρόνια μετά την ίδρυσή τους, το 2011, στην
τελευταία κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, λειτουργούσαν 1.074 ΚΕΠ σε ολόκληρη την επικράτεια τα
οποία διεκπεραίωναν 1.044 διαφορετικές διοικητικές διαδικασίες. Η κυβέρνηση μάλιστα του
Γ.Α. Παπανδρέου επέκτεινε την αρμοδιότητα των ΚΕΠ για την αδειοδότηση των
επιχειρήσεων με το Ν.3853/2010, όπου στο άρθρ. 2 ορίστηκε ότι τα ΚΕΠ που λαμβάνουν
«πιστοποίηση παροχής υπηρεσιών μίας στάσης», θα λειτουργούν ως υπηρεσίες αρμόδιες
για τη σύσταση ομόρρυθμων και ετερορρύθμων εταιρειών! Δυστυχώς, όμως, το πολιτικό
χάος και οι ραγδαίες πολιτικές εξελίξεις που ακολούθησαν, δεν επέτρεψαν την λειτουργία των
επιχειρηματικών ΚΕΠ, με την επόμενη κυβέρνηση του κ. Σαμαρά (με αρμόδιο τότε Υπουργό
τον κ. Μητσοτάκη), να μη δείχνει καμία διάθεση ή βούληση για την περαιτέρω προώθησή
τους…

Σήμερα πλέον, και σύμφωνα με τις πρόσφατες εξαγγελίες της κυβέρνησης, το ηλεκτρονικό
ΚΕΠ που θα δημιουργηθεί θα καλύπτει 52 διοικητικές διαδικασίες και θα επιτρέπει την εξ
αποστάσεως ενημέρωση για 235 διαδικασίες αδειοδότησης.
Η σελίδα www.myKEPlive.gov.gr , που διαφημίζει η κυβέρνηση μετά του
Πρωθυπουργού, όμως, φαίνεται ότι υπολειτουργεί, μιας και περίπου 5 από τις 7
προσπάθειες σύνδεσης αποτυγχάνει.
Στον αντίποδα, ωστόσο, ο «ΕΡΜΗΣ», η επίσημη «ενιαία Κυβερνητική Διαδικτυακή
Πύλη της Δημόσιας Διοίκησης» είναι ενεργή και λειτουργεί αδιαλείπτως από την αρχή
της δεκαετίας 2000 μέχρι σήμερα (θα πρέπει να σημειωθεί ότι χρηματοδοτήθηκε με
πόρους του Γ’ ΚΠΣ {2000-2006} επί ΠΑΣΟΚ) και παρέχει, ήδη, 126 ηλεκτρονικές
υπηρεσίες.
Το διοικητικό «αλαλούμ» συνεχίζεται αφού το επίσημο portal της Διοίκησης αναφέρει
πως ο πολίτης έχει στη διάθεσή του 126 ηλεκτρονικές υπηρεσίες, ο κ. Μητσοτάκης
κάνει λόγο για 52 υπηρεσίες (!), ενώ η σελίδα www.gov.gr διαφημίζει ότι παρέχονται
586 ψηφιακές υπηρεσίες (!).
Αξίζει να τονιστεί επιπλέον, πως πέραν της προφανούς έλλειψης ενημέρωσης από πλευράς
των αρμοδίων τίθεται και καραμπινάτο ζήτημα οίησης και επικοινωνιακής σπέκουλας
από πλευράς των κυβερνώντων. Όταν οι προηγούμενες κυβερνήσεις ενέτασσαν μια νέα
διαδικασία στη δικτυακή πύλη του Δημοσίου «ΕΡΜΗΣ» δεν το έκαναν θέμα, αλλά έκαναν
απλώς τη δουλειά τους!
Σήμερα, η κυβέρνηση ανακοινώνει πράγματα που ήδη υπάρχουν (!), όπως π.χ. την
ψηφιακή έκδοση του πιστοποιητικού γεννήσεως, με καταιγισμό διαφημίσεων και «ρεπορτάζ»,
αδιαφορώντας για το αν εκδίδονται αντιφατικές ανακοινώσεις και γίνονται διαφορετικές
εξαγγελίες από την μια μέρα στην άλλη, όπως χαρακτηριστικά ο Τομέας Δημόσιας Διοίκησης
του Κινήματος Αλλαγής σταχυολόγησε:
 Στις 26 Σεπτεμβρίου 2019 ανακοινώθηκε ότι θα παρέχονται από τα ΚΕΠ 55
ηλεκτρονικές υπηρεσίες.
 Στις 11 Απριλίου 2020 ανακοίνωσαν το ψηφιακό ΚΕΠ με 13 υπηρεσίες.
 Στις 14 Μαΐου 2020 ο κ. Πιερρακάκης ανακοίνωσε τον «ψηφιακό γκισέ» στον οποίο ο
πολίτης θα μπορεί να αιτείται ληξιαρχικά πιστοποιητικά (τα περισσότερα απ’ αυτά
ήταν, όμως, ήδη διαθέσιμα οnline).
 Στις 25 Μαΐου 2020 ο κ. Γεωργαντάς ανακοίνωσε ότι «σύντομα θα πραγματοποιηθεί η
διαλειτουργικότητα των συστημάτων του solon.gov.gr και των ΚΕΠ» ώστε να
παρέχονται από το ψηφιακό ΚΕΠ βασικά πιστοποιητικά των πρωτοδικείων. 
 Στις 10 Ιουνίου 2020 ο κ. Λιβάνιος ανακοίνωσε ότι θα εκδίδονται ηλεκτρονικά μερικά
πολύ σημαντικά πιστοποιητικά του δημοσίου.
 Στις 27 Ιουλίου 2020 ανακοινώνεται η ηλεκτρονική παροχή 52 υπηρεσιών.
Αν προσέξει κανείς αυτές τις διαρκείς ανακοινώσεις «επανίδρυσης» των ΚΕΠ, θα
παρατηρήσει ότι οι περισσότερες διαδικασίες ανακοινώνονται μια και δυο φορές και
ότι δεν υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μετασχηματισμού τους. 
Κατόπιν τούτων, δεν είναι τυχαίο πως οι επιδόσεις της χώρας μας στην ηλεκτρονική
διακυβέρνηση είναι, άκρως, απογοητευτικές:
Επί συνόλου 28 κρατών μελών της Ε.Ε., η Ελλάδα κατατάσσεται 27η στον δείκτη
ψηφιακής οικονομίας και κοινωνίας (DESI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 2020.
Στην ίδια θέση, την 27η, κατατάσσεται και όσον αφορά τις παρεχόμενες ψηφιακές
δημόσιες υπηρεσίες.
Η Ελλάδα κατέγραψε ποσοστιαία βελτίωση 5,1 μονάδων κατά το προηγούμενο έτος,
ακολουθώντας τη μέση αύξηση 5 μονάδων των άλλων κρατών μελών. Δεδομένου,

όμως, της πολύ χαμηλής θέσης στην οποία βρισκόμαστε, δεν αρκεί να βελτιωνόμαστε με τον
ρυθμό που βελτιώνονται οι άλλοι, αλλά θα πρέπει να επιταχύνουμε σημαντικά, για
να φτάσουμε τους ευρωπαίους εταίρους μας.
Τα ΚΕΠ κατέδειξαν ότι, ενώ οι μεταρρυθμίσεις είναι κοινές για όλους, κάθε χώρα θα πρέπει
να βρει το δικό της πρότυπο και να μην προσπαθεί να μεταφέρει απλώς τεχνολογικές
εφαρμογές, αδιαφορώντας για τις κοινωνικές συνθήκες εφαρμογής τους, διότι τότε η
μεταρρύθμιση δεν θα πετύχει.
Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι ένα χρήσιμο μέσον για να μπορεί το κράτος να εξυπηρετεί
τους πολίτες, ωστόσο, οι επιδόσεις της Ελλάδας κρίνονται ακόμη εξόχως απογοητευτικές.
Δυστυχώς, ως υπεύθυνη του Τομέα Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης του
Κινήματος Αλλαγής , μαζί με τα εξαίρετα μέλη του Τομέα του Κινήματός μας,
διαπιστώνουμε ότι ούτε οι ίδιοι οι αρμόδιοι ξέρουν πόσες ακριβώς είναι οι ψηφιακές
υπηρεσίες που παρέχονται και πού μπορεί κανείς να τις βρει συγκεντρωμένες!
Παράλληλα, επιτέλους, η ηλεκτρονική διακυβέρνηση είναι ένα χρήσιμο μέσον για να
μπορεί το κράτος να εξυπηρετεί καλύτερα, ταχύτερα και οικονομικότερα τους πολίτες .
Δεν είναι προϊόν επικοινωνιακής σπέκουλας.
Δημοσιοποιώ όλα τα παραπάνω, που αποτελούν αντικείμενο επίπονης έρευνάς μας και
συλλογής στοιχείων και ερωτώ δημόσια πλέον την Κυβέρνηση και τους κκ Υπουργούς
Εσωτερικών και Ψηφιακής Πολιτικής:

  1. Πόσες υπηρεσίες παρέχονται σήμερα ηλεκτρονικά στους πολίτες; Που μπορεί να βρει
    ένας πολίτης τον πλήρη κατάλογο των υπηρεσιών αυτών;
  2. Η κεντρική δικτυακή πύλη της δημόσιας διοίκησης www.ermis.gov.gr ή η σελίδα
    www.gov.gr ή η σελίδα www.kep.gov.gr δίνουν σωστή πληροφόρηση για τον αριθμό και
    τις διαδικασίες του δημοσίου που ενδιαφέρουν πολίτες και επιχειρήσεις; (αν η μια από τις
    δύο είναι outdated γιατί την συντηρούν;
  3. Ποια έργα για την ψηφιακή αναβάθμιση των ΚΕΠ έχουν ενταχθεί στην τρέχουσα
    προγραμματική περίοδο, με ποιο προϋπολογισμό το καθένα και ποια είναι η φάση
    ολοκλήρωσής τους; Αιτούμαστε την προσκόμιση των σχετικών τεχνικών δελτίων και
    αποφάσεων ένταξης έργων.
  4. Γιατί έχει σταματήσει η ενημέρωση για τα στατιστικά στοιχεία λειτουργίας των ΚΕΠ
    ( http://kepstats.yap.gov.gr ) από τον Δεκέμβριο 2019; Πότε θα αναρτήσετε τα
    επικαιροποιημένα δεδομένα;
  5. Πόσοι υπάλληλοι του κλάδου διεκπεραίωσης υποθέσεων πολιτών υπηρετούν σήμερα
    στα 1023 ΚΕΠ της χώρας; Πόσοι εξ αυτών υπηρετούν σε ΚΕΠ πόλεων με πληθυσμό
    μέχρι 10.000 κατοίκους; Σε πόσους εξ αυτών έχουν ανατεθεί καθήκοντα άλλων κλάδων ή
    καθήκοντα συναφή με κύριο τίτλο σπουδών με βάση τη διάταξη της παρ. 1 του άρθρου
    135 του ν.4714/2020; Πως θα διασφαλίσετε την παρακολούθηση της αποτελεσματικής
    λειτουργίας των ΚΕΠ και την αποφυγή αποψίλωσής τους από προσωπικό με αποφάσεις
    της οικείας δημοτικής αρχής;
  6. Δεδομένων των διαρκών μετατάξεων υπαλλήλων του κλάδου διεκπεραίωσης υποθέσεων
    πολιτών σε άλλους κλάδους και υπηρεσίες, ενώ ταυτόχρονα αυξάνονται (σύμφωνα με τις
    ανακοινώσεις σας) οι υποθέσεις που διεκπεραιώνονται στα ΚΕΠ, ποιος είναι ο
    προγραμματισμός αναγκών ανθρώπινου δυναμικού που έχετε κάνει για τα ΚΕΠ; Τι
    ανάγκες προσωπικού υπάρχουν σε αριθμό και προσόντα, πως θα καλυφθούν και πότε;
  7. Στις προτάσεις έργων που θα καταθέσει η κυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο
    πλαίσιο του «Σχεδίου ανάκαμψης για την Ευρώπη» περιλαμβάνονται και προτάσεις για
    τον εκσυγχρονισμό και τη λειτουργική αναβάθμιση των ΚΕΠ και αν ναι, ποιες είναι αυτές,
    ποιος είναι ο προϋπολογισμός τους, σε τι στάδιο ωρίμανσης βρίσκονται;

Ας απαντήσουν πρώτα σε όλα αυτά και μετά μπορούν ανενόχλητοι να
εξακολουθούν να ….χειροκροτούνται, μεταξύ τους !»